Вітаю Вас на блозі вчителя початкових класів Гаврилюк Ольги Ульянівни який створено для колег - вчителів, учнів та батьків, де кожен зможе знайти корисну і цікаву інформацію для себе.

Уроки розвитку критичного мислення


Урок критичного мислення з природознавства в 4 класі

Тема. Збережемо природу разом.
Мета: узагальнити та розширити знання дітей про використання людиною природних багатств Землі, причини забруднення природи на нашій планеті; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти планету для нащадків.
Обладнання: карта півкуль, фотографії або малюнки на тему «Планета Земля в небезпеці – захистимо її», відеоматеріали.

                                              
                                                                  Епіграф уроку:
                                                         Світ прекрасний навколо тебе –
                                                         Сонце ясне і синє небо,
                                                         Птахи і звірі, гори і ріки –
                                                         Нехай він буде таким навіки!
                                                         Нехай людина добро приносить,                                                             Бо світ навколо любові просить.
                                                                                     Алла Потапова
                                      Хід уроку                               
І. Організація класу до уроку.
         Добрий день, сонце золоте!
         Добрий день, небо голубе!
         Добрий день, усі люди!
         Добрий день, мої друзі!
а) Розминка «Я люблю природу, тому що…».
- Дякую всім за привітання. А зараз давайте трошки налаштуємося на тему нашого уроку і проведемо розминку, яку розпочнемо словами « Я люблю природу, тому що … ». (Наприклад: Я люблю природу , тому що ніколи не рву багато квітів).
б) Підсумки фенологічних спостережень.
Синоптик. Синоптики повідомляють:температура повітря сьогодні + 6 С, вітер північно-західний, хмарно з проясненням. Запишіть все це в зошити.
   А щоб урок пройшов приємно і приніс вам задоволення, подаруйте один одному усмішку, а на вушко скажіть приємний комплімент.
   Хай сонечко дарує вам своє тепло і світло. Попутного вам вітру!
ІІ Повідомлення теми та мети уроку. Складання передбачення.
   -Сьогодні ми проведемо з вами незвичайний урок.
         Не урок, а справжнє свято , бо полинем у світи.
         Мандруватимем завзято, юний друже я і ти.
         На уроці будь уважним, добре думай, не спіши!
         Знай, що вчитись завжди важко, легше буде у житті.
Девізом нашого уроку будуть такі слова:
«Твори добро, бо ти людина!»

Розшифруйте тему нашого уроку:
Морежезбе  дуропри млізе  омраз

Прочитайте ключові слова: природа, охорона, Червона книга, заповідники, заказники. 
-         Отже, прочитавши епіграф  та ключові слова  передбачення, про що ми будемо говорити на уроці, що вивчатимемо.
ІІІ. Робота над новим матеріалом.
 а) Методика «Вільне письмо»
 - Перш ніж вивчати новий матеріал, я пропоную вам згадати все, що ви знаєте
про охорону природи. Запишіть свої думки. Важливо записати все, що спаде вам на думку. Немає значення, чи правильно те, що записано чи ні. Важливо записати якомога більше. Думаючи про те, що знаєте.
(Обговорення написаного дітьми).
б) Робота з підручником с. Читання статті «» з використанням системи позначок «Поміч».
- Діти, візьміть олівчики в руки і самостійно опрацюйте статтю. На полях тексту зробіть позначки:
+ - це я знаю;
  цього не знаю;
?- про це хотів би дізнатися більше.
- Пам’ятайте: потрібно зробити не більше 1-2 позначки на абзац.
в) Обговорення прочитаного тексту з опорою на позначки:
- Які ваші знання підтвердились в тексті?
- Які нові знання ви отримали?
- А про що ще ви більше хотіли б дізнатися?
г) Перегляд відеофільму про охорону та збереження природи в світі та в Україні.
Фізкультхвилинка
                  Ми мандруєм, ми мандруєм Україною крокуєм.
                  Ось побачили Карпати. Як вершину нам дістати?
                  Заглядаємо в озерця -  не торкнутися нам дна.
                  Так ми довго, довго йшли доки в Крим ми не прийшли.       
ІV. Узагальнення та систематизація знань. Рефлексія.
а) Робота в групах. Метод «Кошик».
-Зараз я  роздам кожній групі листки на яких намальовані кошики. Я пропоную вам написати всі заходи,які робить людина, щоб зберегти  навколишнє середовище. Постарайтеся заповнити кошик доверху своїми знаннями.
(Коли один з учнів читає написане, учні викреслюють назви, які повторюються в записах. Переможцем буде та група, яка найбільше запише термінів, тобто в кого найбільш місткий кошик для знань)
б) Хвилинка уяви.
- Уявіть собі, що станеться з довкіллям, якщо люди перестануть охороняти природу? Яке майбутнє її чекає?
(Діти роблять свої припущення).
в) Читання оповідання англійського фантаста Роджера Бейкера.

в) Екологічний суд над людиною. Методика «Дискусія».
- Здоров’я всієї планети й маленького куточка на ній, де ми живемо ,- у наших руках. Але в яких руках? Потрібен ліс – і ми його беремо правдами й неправдами. Потрібні гектари землі – й ми оремо все. Гинуть гаї, болітця , ліси. За плугом уже не ходять птахи – у землі не лишилось черв’яків. Усе нам потрібно від природи. Лише сама природа нікому не потрібна. Від кого нам її захищати? Від себе?
(Клас ділиться на 2 групи «Судді» та «Захисники»).
Вчитель: Встати ! Іде екологічний суд ! Засуджується людина, яка завдала дуже багато шкоди планеті Земля.



                       Судді
                    Захисники
1.
Людина забруднює повітря заводами, фабриками та іншими підприємствами.
На підприємствах встановлюються очисні фільтри.
2.
Безжалісно знищує рослини та тварини.
Видано Червону книгу України.
3.
Забруднює навколишнє середовище сміттям.
Створює сміттєпереробні підприємства.
4.
Забруднює водойми , не економить воду.
Встановлюються лічильники води, прийнято Закон України про охорону водойм. Нафтозбирачі при аваріях очищають моря від нафти. 
5.
Задовольняє лише свої потреби, не задумуючись про наслідки.
Відкриваються національні парки,пам’ятки природи, заказники, заповідники.

Вирок людині:    Все на землі, все треба берегти:
                            І птаха й звіра і оту травинку.
                            Не чванься ти, що цар природи ти,
                            Бо врешті, ти – лише її частинка.

                            Так, частка -  невелика і залежна,
Цю істину сприймай беззастережно.
                            Якщо береш, то треба віддавати,
                            Коли й надалі хочеш працювати.
-         Діти, а як ви ставитеся до природи?
-          
Учениця:    Скрізь рослини і тварини зустрічають радо нас.
             Нам простори України, як один зелений клас,
             Ми живого не образим, ми живому, як брати.
Прокладаємо в природі ми стежину доброти.
V. Підсумок уроку.
- Природа України чудова. Та якби люди не нищили її, вона була б кращою. Ми ж маємо дбати про неї і молити Господа, щоб він почув наш щирий голос!
(Діти запалюють свічки і промовляють молитву).
                   Боже, хай воля твоя допоможе
                   Нам мудрими й добрими стати.
Землиці дар зберегти –
Барвисте й ошатне вбрання,
Не йти по землі навмання,
А бачити кожну стеблину,
у серці нести Україну   
VI. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати статті с., вміти ставити питання до тексту.
2.     Написати твір-есе «Чому плаче планета Земля?»


Урок читання з розвитку критичного мислення в 2 класі

Тема: Наша дівонька, як червона калинонька (Г. Демченко «Калинка». Казка. Загадки.)
Мета: працювати над удосконаленням техніки читання; навчати аналізувати прочитані твори; збагачувати словниковий запас учнів; розширити знання учнів про символи України; розвивати уміння критично мислити, висловлювати власну точку зору; виховувати любов до Батьківщини, повагу до традицій свого народу.
Обладнання : пучечки калини; складова таблиця; малюнки калини.
Хід уроку
I. Організація класу.
Розминка, Лагідне ім 'я».
-   Діти, я дуже щаслива з вами працювати! А ви? Пригадайте, як до вас звертаються вдома. Я буду зараз передавати мікрофон, а ви називатимете свої лагідні імена. Коли будуть названі всі імена, тоді мікрофон піде зворотнім шляхом. Треба намагатися не переплутати і назвати свого сусіда лагідним ім'ям, яким його називають вдома.

Метод «Очікування».
- Сьогодні на вулиці осінь.
Дерева стоять в золотистому
вбранні, але наше дерево без                                      
 листочків. Воно сумує.
 Візьміть листочки і прикрасьте
 дерево своїми очікуваннями.
Пам'ятайте, що починати
 треба зі слів «Я очікую...».
(Діти говорять слова-
очікування і прикріплюють
на дерево листок).
- Дуже гарну картину осені створили ваші очікування. На цьому дереві не знайдеш двох однакових листочків. Ось такі й ви, діти, різні, не схожі один на одного. Ви не кращі не гірші, ви - просто інші.
У пору листопада я також впіймала ось такий листочок. Він мені підказує, що я очікую, що ви будете думати - швидко, відповідати - чітко, працювати - дружно, запам'ятовувати - гарно!
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Діти, я знаю, що ви любите казки, із задоволенням їх розповідаєте. А часом навіть складаєте самі. Отже, сьогодні на уроці ми з вами вирушимо в далекі країни на чудовому килимі-літаку.
- Зробимо зупинки в: Країні мовних розминок,
Країні передбачень,
Країні Калинка,
Країні філософів

Зупинка в Країні мовних розминок.
1.  Вправа «Рядочки».
- В цій країні кожен гість повинен зробити розминку для свого язичка. Тому пропоную пострибати своїм язичком по рядочках.
2. Гра «Жук-буквоїд»
- Знаєте, діти, що в цій країні живе пакосний жук-буквоїд. Він наробив шкоди . Сьогодні вранці поснідав буквами, які позначають голосні звуки у даному прислів'ї. Давайте відновимо запис!
Б-з в-рб- і к-л- н- н-м- Укр.-н- (Без верби і калини нема України).
2. Гра «Актори».
- Давайте ми уявимо себе акторами і промовимо дане прислів'я з різною інтонацією (Весело, сумно, здивовано, хитро.)
 ІІІ. Опрацювання казки Г. Демченка «Калинка».
Зупинка в Країні передбачень.
1. Передбачення
-   Розшифруйте назву твору, який ми сьогодні будемо читати зкаКа «линКака».
Щоб ввійти в цю країну потрібно вміти передбачати наперед події. Давайте за ключовими словами зробимо передбачення про що буде йти мова в казці «Калинка».
Ключові слова: дівчинка, Калинка, кущ, ліс, перехожий, добре серце.
2.  «Довідкове бюро»
-   Давайте ми з вами звернемося в «Довідкове бюро » і дізнаємося про калину.
-   Ми живемо в Україні і любимо її гарну та співучу мову, її прекрасних людей, її пишну природу. Наша земля красива та щедра, росте і жито, і городина, цвітуть квіти. Але особливою любов'ю користується у нас калина.
«Без верби і калини нема України,» - каже народ. Росте калина по тінистих лісах, в гаях і дібровах, на схилах, на узліссі, на лісових галявинах. Садять калину і біля хат, щоб весною білим цвітом милувала, а зимою від застуд лікувала.
Весною калина розквітає і стає гарною, мов дівчина в білім вбранні. Восени кущ вкривається червоними ягодами. Народ оспівував цю рослину у багатьох піснях. Поети написали багато віршів про калину. Т. Г. Шевченко у «Кобзарі» слово калина вжив 385 разів.
Фізкультхвилинка
Новый рисунок (15)
 






Зупинка в країні Калинка.
1. Читання казки з передбаченим.
а) Читання 1і 2 частини вчителем.
б) Читання 3 і 4 частини кращими учнями.
в) Словникова робота: Крислатий -розложистий. Стрепенувся - здригнувся. Курний шлях — запилена дорога.
2.Гра «Хочете вірте, хочете ні».
- Хочете вірте, хочете ні, але в цьому оповіданні розповідається про дівчинку Маринку.
- Хочете вірте, хочете ні, але дівчинка дуже любила птахів.
- Хочете вірте, хочете ні, одного разу дівчинка пішла до річки.
- Хочете вірте, хочете ні, але вона посадила край шляху гарну жоржину.
- Хочете вірте, хочете ні, але під кущем сів відпочивати турист.
- Хочете вірте, хочете ні, але напевно кущ був чарівним, бо спочатку він зацвів білим цвітом, а потім вкрився червоними ягодами та вмів говорити.
- Хочете вірте, хочете ні, зернятко калинки було схоже на маленького носика.

Новый рисунок (9)3.Робота над текстом.
а) Самостійне читання тексту ланц-
южком за частинами в групах.
 Добирання заголовків.
б) Гра «Сніжинка».
Читає той учень, на парту                                     
 якого впаде сніжинка.
в) Читання способом «Швидкісне
 шосе».
Зупинка в країні Філософів.
 Засідання клубу філософів.
1  група. «Щоб наша Україна була гарною я пораджу українцям...»
2 група. «У житті бувають люди схожі на Калинку тому, що ...»
3 група. «Казка Калинка навчає нас...»

IV. Підсумок. Гра "Кому і за що»
- Ось і закінчилася наша мандрівка на килимі літаку. Вам сподобалося подорожувати ? Діти, ваші очікування справдились? У мене в руках китиця калини. Ми будемо передавати її з рук в руки і казати кому і за що її вручають.
V. Домашнє завдання.
1. Читати і переказувати казку «Калинка».
2. Вміти ставити питання до змісту казки.






Урок читання з розвитку критичного мислення в 2 класі.

Тема. Кожна істота у світі корисна. В. Сухомлинський «Соловей і жук». Мета: вчити дітей виразності читання, інтонаційно правильно передавати
думки; розвивати діалогічне та монологічне мовлення, вміння критично мислити , висловлювати власну думку; виховувати любов до природи. Обладнання: макет телевізора, плакат із записом програми телепередач на урок, заставка-плакат «В гостях у бабусі-Загадусі», малюнки жука та солов'я, портрет В. О. Сухомлинського, мікрофон.

                                                        Хід уроку
 І.Організаційний момент
 Учитель:                                                                
  Проспівав дзвінок,
  Починається урок.
S6302546 З Божої ласки ,
 З цікавої казки... .,     
 Щоб урок минув не марно,
 Будем вчитись дуже гарно,
 Всі здобудемо знання:
 Давид, Юра, Віта, я!
Розминка «Я люблю казку ...
(Діти по черзі називають
 назву казки. Яка їм найбільше
 подобається).

II. Актуалізація опорних знань.
Що за диво дивина
У нас вдома розмовля?
Дивимось по ньому
Казки, гарні мультики,
Ще й розкаже про погоду,
Спорт та бізнес чи негоду. (Телевізор)
 - Сьогодні до нашого класу теж завітав цей незвичайний телевізор. Він допоможе нам здобути нові знання.
III. Оголошення теми та мети уроку.
-    Давайте прочитаємо програму телепередач на сьогоднішній урок.
-    Запис на плакаті
1.Привітання ведучими своїх глядачів.
2.Мовна розминка.
3.Програма «Передбачення з ведучою».
Довідкове бюро «Все про В. О. Сухомлинського».
5.«В гостях у Бабусі-Загадусі».
6.В гостях у казки .
7.Студія «Сміхопанорама».
 2. Привітання ведучих зі своїми глядачами (з екрана телевізора).
Робота в группах
Клас об'єднується у три групи (за рядами). Кожна отримує деформований текст. Із його речень складає привітання телеглядачам, обирає своїх ведучих.



Деформований текст
1 група              
 Доброго - вечора, сьогодні, щодня.
Хай не псується годинник на вежі.
 Доброго ранку! Доброго дня!
 Хай буде все на землі, як належить
2 група               
Всіх вас сьогодні я щиро вітаю.
Дощик - як дощик, діти - як діти.                      
Кожному дому щастя бажаю.
Сонце - як сонце, літо - як літо
Новый рисунок (14)3 група
 Кожна людинка, тваринка, звірок
Хай веселиться вся їх рідня .
Хай завітає до нас на урок.
Хай усміхаються діти щодня .
Текст привітання
1 група
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго - вечора, сьогодні, щодня...
Хай не псується годинник на вежі,
Хай буде все на землі як належить
Сонце - як сонце, літо - як літо,
Дощик - як дощик, діти - як діти.
2 група
 Кожному дому щастя бажаю,
 Bciх вас сьогодні я щиро вітаю.
3 група               
Хай усміхаються діти щодня,
Хай веселиться вся їхня рідня,
Хай завітає до нас на урок
Кожна людинка, тваринка, звірок.
        Визначення кращих ведучих. Оцінювання їхніх привітань із урахуванням міміки, інтонації, виразності, правильності читання.
IV. Мовна розминка.
 1.Вправа «Світлофор»
Слова розфарбовують у три кольори - червоний, жовтий, зелений. Перші склади в червоний колір, останні - в зелений, а середину - в жовтий. Світлофори вже на дорозі - можна їхати. Вчитель штурман, а діти водії. Вчитель показує перший маршрут - червоне цегляне шосе. Необхідно вголос прочитати всі червоні склади. Чим швидше, тим краще.
Другий маршрут полягає зеленою дорогою - закінченнями слів. Діти читають те, що зафарбовано зеленим. А жовту середину читати не потрібно зовсім. На жовтій дорозі - піски. Можна застрягнути надовго.

(Діти думають, а потім узагальнюють власні знання і розповідають все, що знають про солов'я та жука. Потім вчитель доповнює їхні знання. ).

3. Програма «Передбачення з ведучою».
Новый рисунок (8)Довідкове бюро.
- Вітаю вас в студії «Передбачення».
З вами ведуча Гаврилюк Ольга
 Ульянівна Розшифруйте назву казки,
яку ми читатимемо на сьогоднішньому
 уроці. Вам потрібно закреслити кожну
 третю літеру і ви про
читаєте заголовок казки.




В. Сухомлинський «Соловей і жук». Довідкове бюро «Все про
В. О. Сухомлинського».
-Сьогодні ми будемо читати казку В. О. Сухомлинського «Соловей і жук». Можливо хтось з вас знає, хто такий В. О. Сухомлинський? (Відповіді дітей)
- Давайте звернемося в довідкове бюро і послухаємо додаткові відомості про цього письменника.
(Учні з екрана телевізора розповідають повідомлення про В. О. Сухомлинського).
Народився В. О. Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині в незаможній Лм'ї у 1918 році. Крім нього у сім'ї було ще троє дітей - Іван, Сергій, Меланія. Батьки дітей дуже любили, не карали їх, не сварили, багато їм читали. І тому всі діти стали вчителями.
У віці 17 років Василь Сухомлинський почав працювати в школі і залишився в ній назавжди. Під час війни воював, був поранений. У школі він пропрацював понад 35 років. Для дітей він написав 1500 оповідань, казок, легенд.
Фізкульхвилинка
Нумо всі, нумо всі
Потанцюймо по росі.
Станьмо струнко!
Пострибаймо, як сороки.
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи поплигати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
Передбачення за ключовими словами.
-Перечитайте ключові слова і складіть передбачення, про що ми читатимемо
в казці «Соловей і жук».
Ключові слова: садок, пісня, соловей, дівчинка, жук, гудів, потрібен.
(Діти складають передбачення за ключовими словами).
VI. Робота над текстом казки «Соловей і жук». Предача «В гостях у
казки».
1. Метод «Порушена послідовність».
Новый рисунок (10)
 

          -Зараз ми будемо читати казку                   
«Соловей і жук».По дивіться на
дошку . На ній записані речення,
 але не в такій послідовності,
як в тексті. Я порушила цю послі-
довність. Вам у групах потрібно
вирішити у якій послідовності
можуть бути розташовані ці рече-
ння в тексті. Запишіть у картки
свої міркування.Час на обговорення в групах 1 хв.
1.  Як же можна без жука?
2.   А коло соловейка літав великий рогатий жук.
3.   У садку співав соловей.
4.   Полетіли соловей і жук до дівчинки...
2.Читання казки вчителем.
№речень
№ груп

Контрольна рамка

1
2
3

1
1
4
4
4
2
4
2
3
2
3
3
1
1
1
4
2
4
2
3
- Учнів 2 групи можна назвати вдумливими читачами, бо вони правильно написали послідовність речення.
З.Гра «Ти мені, а я тобі».
- Діти ви уважно прослухали казку, а зараз давайте пограємо у гру. Ви мені будете задавати питання по змісту казки, а я буду давати відповідь. Потім я вам питання, а ви мені відповідь.Тому гра наша називається «Ти мені, а я тобі».
4.Метод «Читання в парах».
- Зараз ви будете читати текст в парах. Текст я поділю на частини . Перший варіант буде виступати в ролі вчителя, а другий у ролі учня. Після читання частини тексту вчитель буде задавати 2 питання своєму учневі, а учень відповідатиме. Потім ви поміняєтеся ролями. Коли ви будете виконувати цю роботу, то я можу попросити кількох учнів виголосити свої запитання.

5. Дидактична гра «За і проти».
- Зараз ми проведемо дискусію по такому питанні: Кого треба залишити на світі - Солов'я чи Жука?
Новый рисунок (18)
 










Ті, хто вважає, що потрібно залишити солов'я. Чому?
Ті, хто вважає, що потрібно залишити жука. Чому?

1 .Бо соловей гарно співає.
1 .Тому, що жуки бувають дуже
2.Він знищує багато шкідливих
красиві.
комах.
2.Тому, що вони частина живої
3.Мостить гнізда і коли їх
природи .
залишає, то там можуть жити
3. Тому, що в Бібілії написано
інші птахи.
«Всякое дихание да хвалит
4. Виводить пташенят, які потім
Господа».
будуть лікарями лісу.
4.Тому, що серед них є корисні

жуки.

VII. Робота над казками.
Передача «Сміхопанарама»
(З 'являється заставка на екрані телевізора: "Сміхопанорама»).
Робота в парах
-Зараз кожна група придумає свою смішну казочку - таку собі суміш із тих казок, що ви знаєте. А щоб вам було зрозуміло, як саме це робити, я розкажу вам свою казочку.
Жила собі була Курочка-Ряба у хатинці на курячих ніжках. Вийшла вона погуляти і зустріла трьох поросят - Ніф-Ніфа, Нуф-Нуфа, Наф-Нафа. Вони йшли в гості до Лисички на обід...
(Діти створюють і зачитують свої імпровізації. Учитель їх оцінює.)
 VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чи сподобався вам наш телеурок?
 -Чим?Передача закінчилась.
 Мабуть, друзі, ви стомились.
 А тепер - відпочивать
Новый рисунок (1)Та казки - не забувать.
- Діти, ви розділені на групи.
Кожна група дістане певну назву
 і обговорить, що із сьогоднішнього
 уроку вона дізналася.
Знаю:
    Біографію В. О. Сухомлинського.
    Казку «Соловей і жук».
    Все про солов'я та жука
Умію:
    Виразно читати казки та вірші.
    Підбирати рими.
    Вислуховувати думку товаришів.
Ціную:
    Поради вчителя.
    Думки друзів.
    Знання набуті на уроці.
    Час.





 Природознавство
                                               3 клас
Тема: Перетворення води. Кругообіг води у природі.   
Досліди (визначення умов перетворення води з одного стану в інший).
Мета: формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший , про властивості снігу і льоду,про кругообіг води у природі; формувати вміння застосовувати засвоєні знання в подібній і нових ситуаціях, виконувати досліди для перевірки передбачуваних властивостей або умов; виховувати прагнення висловлювати власну думку і доводити її.
Обладнання: склянки з водою, таблиця «Кругообіг води в природі», обладнання для демонстрації досліду (моделі кругообігу води в природі).

                                                 ХІД УРОКУ
I.Організація класу до уроку. Психологічний настрій дітей на роботу.
         В цьому класі друзі всі:
         Я і ти, і ми, і ви.
         Добрий день тому, хто зліва.
         Добрий день тому, хто справа.
         Ми –одна сім’я.
         Руку дай тому, хто зліва,
         Руку дай тому, хто справа.
         Посміхнись тому, хто зліва,
         Посміхнись тому, хто справа.
         Ми – одна сім’я!
         (Сідають на місця.)
Розминка.
        Діти, на минулому уроці ми з вами вивчали властивості води. Давайте пригадаємо їх. Кожен з вас розпочне свою розповідь про воду словами «А чи знаєте ви, що вода…».
Наприклад: А чи знаєте ви, що вода текуча?
II. Хвилинка спостережень за природою.
Виступ синоптика.
Новый рисунок (17)Тиждень був складним для Матінки Природи. Адже все навкруг хоче тепла, а приморозки та холод заставляють всіх подумати про зиму. Отже, підсумок такий:
Сьогодні, 14 жовтня, в свято
 Покрови Божої Матері хмарно
з проясненням, +10 вище нуля,                                     
 вітер помірний, приморозок                   .   
Для того, щоб не захворіти я б
порадила  вам їсти овочі та фрукти
. А ще, купуйте в аптеках вітаміни
 «Піковіт». Адже «Піковіт»- це
здоров’я протягом багатьох літ!
З вами була синоптик Осмолович Людмила.
III. Перевірка домашнього завдання. 
1.Фронтальне опитування.  
 Метод «Кубування».
           (Діти кидають кубик, грані якого пронумеровані. Кожен номер  має завдання, на яке учні повинні дати відповідь).
1.Що таке водяна пара?
2.Що таке розчин?
3.У яких трьох станах може перебувати вода?
4. Як називають воду у твердому стані?
5.Які ти знаєш властивості води?
6.Коли вода з рідкого стану переходить у твердий?
 2. Індивідуальне опитування. «Допоможіть приготувати розчини».
Завдання1. Я хочу приготувати їжу. Допоможіть мені відібрати речовини, які розчиняються у воді.
Завдання2. Допоможіть мені відібрати речовини, які не розчиняються воді.
Завдання 3. Я хотіла напитися холодної води і поставила її у морозильну   камеру. Подивіться, що з нею сталося. Де ж поділася вода?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Передбачення за малюнком та ключовими словами.
        Діти, уважно розгляньте малюнок у книжці на с. 96 та прочитайте ці слова: Вода, водяна пара, випаровується, замерзає, перетворюється, кругообіг.
        Як ви думаєте  що ми будемо вивчати  на сьогоднішньому уроці?
V. Мотивація навчальної діяльності.

                                             Крапля роси
1.Слухання казки.
Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Крапля роси.
-         Як я тут опинилася? – замислилась Крапля. – Увечері ж була високо в небі. Як я потрапила на землю?
І захотілося їй знову в небо.
Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там – тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару і заступили Сонечко.
-         Чого ви мене заступили від людей? – розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогнену стрілу. Вдарила вогнена стріла, загримів грім. Злякалась темна хмара і розсипалась. Пішов дощ. Упала Крапля на Землю.
-         Дякую тобі, Крапле, сказала Земля. – Я так скучила за тобою!
2.Інтерактивний метод навчання «Коло ідей».Робота в парах.
- Зосередьте свою увагу! Послухайте, будь ласка, запитання. Через 3 хв я надам вам слово. Отже:
- Де взялася Крапля вранці на троянді і як вона змогла піднятися знову високо в небо до самого Сонечка?
(Пари дітей по черзі висловлюються. Після того, як будуть вичерпані всі відповіді, приступають до обговорення поданих ідей. Підбиваються підсумки роботи).
VI. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
1.     Робота з підручником «Перетворення води» с. 94.
Інтерактивний метод «Щадне опитування».   
( Текст підручника розбивається на логічно закінчені частини. Вчитель або сильніші учні читають невеличку частину тексту. Клас розбивається на 2 групи, по рядах, по варіантах. Учитель ставить питання до прочитаного тексту. На нього відповідає перша група. При цьому кожний учень дає відповідь на питання своєму сусіду по парті – учню другої групи. Потім на це ж питання відповідає сильний учень або вчитель. Учні другої групи, вислухавши відповідь учителя, порівнюють його з відповіддю товариша і виставляють йому оцінку. На  наступне питання відповідають учні другої групи, а першої їх вислуховують. Тепер вони виконують роль викладача і після відповіді вчителя виставляють оцінку учням другої групи. Таким чином, поставивши 10 питань ми добиваємося того, що кожний учень у класі відповість на 5 питань, прослуховуватиме відповіді вчителя й оцінить свого однокласника.)
Новый рисунок (14)Питання до тексту:
-         У яких трьох станах перебуває вода?
-         Куди ж зникає вода з калюж влітку?
-         Що називають водяною парою?
-         Які властивості водяної пари ви
-          знаєте?
-         Коли водяна пара торкається
-          холодної
-          тарілки, що з нею трапляється?
-         Що таке сніг?
-         Які властивості снігу ви знаєте?
-         Які властивості снігу ви знаєте?
-         При якій температурі вода з рідкого стану переходить у твердий?
-         Чи може вода з твердого стану повернутися у рідкий?
2.Робота з підручником с. 96 «Кругообіг води в природі».
а)Розповідь учителя про кругообіг води, складання схеми.
-         Сонце зігріває землю.
(Учитель малює сушу. Воду і Сонце.)
-         Що відбувається з водою, яка знаходиться в озерах, ставках, морях і океанах?
(Учитель малює стрілки.)
-         Що стається із водяною парою, коли вона піднімається над землею?
-         Якщо температура повітря вища від 0, то водяна пара перетворюється на дрібні краплинки води.
Якщо температура повітря нижча від 0, то водяна пара
перетворюється на кристалики льоду і сніжинки. З них утворюються дощові або снігові хмари.
(Учитель малює хмари.)
-         Що випадає із хмар улітку? Восени? Взимку?
(Учитель малює краплини дощу, сніжинки.)
-Куди знову повернулася вода?
        -Отже, можемо зробити висновок про перетворення води. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води з одного стану інший називається кругообігом  води.
б) Самостійне читання тексту учнями.
в) Метод «Вірю - не вірю».
- Хочете  вірте хочете ні, але вода ніколи не випаровується з поверхонь річок, озер, грунту, рослин.
- Хочете  вірте хочете ні, коли водяна пара піднімається вгору, то там вона перетворюється на повітря.
- Хочете вірте, хочете ні, але водяна пара повертається на землю у вигляді опадів.
- Хочете вірте, хочете ні, але вода в природі постійно рухається.
- Хочете вірте, хочете ні, але перетворення води з одного стану в інший називається випаровуванням.
VII. Закріплення та осмислення знань. Рефлексія.
Новый рисунок (7)1. Інтерактивний метод «Місткий кошик».
     На аркуші паперу діти малюють
 кошик, на якому пропонується                                                          
 коротко написати все вивчене
 про воду.
Через певний час учитель зупиняє
 гру і просить представників груп
зачитати записане. Переможцем
 виявиться та група, у якої більше
 записано термінів.
 VIII. Підсумок. 2. Гра «Добре, погано».
У простій формі діти пізнають закони діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя в явищах, поняттях. Клас ділиться на 2 команди «Добре»і «Погано».
* Добре, що є на землі вода. Без неї не було б життя.
* Погано, що люди весь час забруднюють воду.
* Добре, що вода має властивість випаровуватися. Через це йде дощ.
* Погано, що лід на морозі має властивість розширюватись.
Через це у нас в кладові розмерзли банки.
* Добре, що вода любить мандрувати. Вона схожа на мене.
* Погано, що вода текуча. Через це весною бувають повені.
IX. Домашнє завдання.
1. Опрацювати статті підручника с. 94-97
2. Навести приклади про перетворення води в природі.
 3. Намалювати малюнок про кругообіг води в природі. 














Відділ освіти та виховання Володимирецької райдержадміністрації
Комунальна науково-методична установа
«Володимирецький районний методичний кабінет»
Великотелковицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів





Уроки розвитку критичного мислення
 













Матеріали
підготувала вчителька початкових класів Великотелковицької
 ЗОШ І-ІІІ ст.,
Володимирецького р-н.,
Рівненської обл.
Гаврилюк Ольга Ульянівна
                                     
                                                           Великі Телковичі - 2012
     


Урок читання з розвитку критичного мислення в 1класі

Тема: Звук /е/. Позначення його буквами Е е.
Мета: ознайомити учнів з літероюе,її звуковим значенням; розвивати мислення, увагу, інтелектуальні здібності учнів; виховувати гуманні почуття.
Обладнання : картки для індивідуальної роботи; фішки для звукової моделі слів; каса букв, складові таблиці для розчитки, комп’ютер, буквар.
Хід уроку
I. Організація класу.
Учитель    Продзвенів дзвінок.
                   Починається урок
                   З Божої ласки , з маминої казки,
                   З щирого старання, з вашого бажання!   
Розминка, « Лагідне ім 'я».
-   Діти, я дуже щаслива з вами працювати! А ви? Пригадайте, як до вас звертаються вдома. Я буду зараз передавати мікрофон, а ви називатимете свої лагідні імена. Коли будуть названі всі імена, тоді мікрофон піде зворотнім шляхом. Треба намагатися не переплутати і назвати свого сусіда лагідним ім'ям, яким його називають вдома.
Метод «Очікування».
- Сьогодні на вулиці осінь. Дерева стоять в золотистому вбранні, але наше дерево бе  листочків. Воно сумує. Візьміть листочки і прикрасьте дерево своїми очікуваннями. Пам'ятайте, що починати треба зі слів «Я очікую...».
(Діти говорять слова-очікування і прикріплюютьна дерево листок).
- Дуже гарну картину осені створили ваші очікування. На цьому дереві не знайдеш двох однакових листочків. Ось такі й ви, діти, різні, не схожі один на одного. Ви не кращі не гірші, ви - просто інші.
У пору листопада я також впіймала ось такий листочок. Він мені підказує, що я очікую, що ви будете думати - швидко, відповідати - чітко, працювати - дружно, запам'ятовувати - гарно!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Мікрофон».
-         Діти, передаючи один одному мікрофон, називають вивчені букви і звуки, .які вони позначають.
IIІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Діти, я знаю, що ви любите казки, із задоволенням їх розповідаєте. А часом навіть складаєте самі. Отже, сьогодні на уроці ми з вами вирушимо в далекі країни на чудовому килимі-літаку.
- Зробимо зупинки в:    Лісовій школі,
Країні Букварляндіі,
Країна ігор та розваг.
1.     Передбачення теми уроку.
-         Ну, як готові ви до подорожі? Тоді сідайте зручненько на на килим
літак і щасливої нам мандрівки!
(Звучить музика і діти на килимі літаку здійснюють уявну мандрівку до Лісової школи ).
Зупинка в Лісовій школі.(Слайд№1 )
         - Ось ми і прилетіли до цього казкового лісу, де навчаються звірята. Подивіться на екран  і скажіть, яку букву вивчали сьогодні  звірята на уроці читання.
         - А яку букву ми  будемо сьогодні вивчати  на уроці. (Діти самостійно передбачають тему уроку).
         - Як ви думаєте, навіщо нам знати цю букву?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Знайомство з буквою Е. (Слайд №2)
- Вас вітає мудра тітонька Сова і пропонує послухати вірш про букву Е. Промовте цей звук. До голосних чи приголосних звуків ми його віднесемо?
2. Гра «Фантазери». (Слайд №3)
         - Я знаю, що ви дуже гарно вмієте фантазувати. Давайте пофантазуємо на що схожа буква Е?
         (Діти висловлюють власні припущення).
2. Гра «Впізнай звук».
         - Діти, а які квіти ви любите? Знаєте,а вчителька Лісової школи Мудра Сова дуже любить квітку едельвейс. Я знаю, що не всі ви бачили цю квітку, адже вона росте високо в горах і навіть у квіткових магазинах не можна купити її. Подивіться, яка вона красива! (Слайд №4)
         - А зараз давайте пограємо в гру «Впізнай звук». (Слайд №5)
Едельвейса цвіт красивий, ніжить сонце золоте.
Тільки сильний і сміливий серед скель його знайде.
3.Звуковий аналіз слова Едельвейс. (Слайд№6)
         - Давайте промовимо слово Едельвейс. Що цікавого у назві?                (Три букви е.)
         Складіть звукову модель цього слова.
4.Вивчення скоромовки «Летіла сова».  (Слайд №7)
         - Дітки, знаєте нам пора з вами вирушати в дорогу, адже ми зараз летимов країну Букварляндію . Але Мудра Сова на прощання дарує нам скоромовку і просить, щоб ми під час польоту весь час її промовляли і просить звернути увагу, що в словах цієї скоромовки часто зустрічається буква Е.
Летіла сова торохтіла слова:
-         Чи сон це? Чи слон це?
А може, і сон це?
                   Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли, потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились , із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі, крутимось на каруселі,
Сім! Вісім! В поїзд сіли, ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили і за парти дружно сіли.
V. Робота за Букварем.
         - Вітаю вас, мої дорогі першокласники у Країні Букварляндії.
1. Метод «Гронування». Словникова робота.
         -Я думаю, що вам всім дуже знайоме слово іменини. Тому даю вам 1 хвилину, щоб ви подумали і висловили все, що ви знаєте  про іменини.
(Діти висловлюють власні думки).
         Молодці! Ваші думки дуже цікаві. Я рада за вас, адже ви дуже багато знаєте.
Іменини – річниця від дня народження.
Імена – (ім’я )особиста назва людини, яка дається їй після народження.
2. Гра «Імена».
          - Давайте пограємо в гру «Імена». Хто з вас назве найбільше імен людей в яких зустрічається буква Е.(Діти називають імена.)
         - Молодці! Ви назвали ім’я дівчинки Емми. Подивіться ось, яка вона! Вона пропонує вам почитати склади з букво Е. (Слайд №8)
3.Читання тексту «Мамині іменини».
Метод «Ти мені, а я тобі ».
-         Ви уважно слухали текст, тому давайте пограємо в гру. Я буду давати вам питання по тексту, а потім ви мені.
-         У кого було свято?
-         Яке?
-         Хто привітав маму?
-         Що подарував тато?
-         Хто приніс цукерки?
-         Хто спік торт?
4. Розповіді учнів.
-  А ви вітаєте маму з днем народження?
- Як ви святкуєте мамині іменини?
- Що ви їй даруєте?
VI.Закріплення вивченого матеріалу.
        - Діти, ви любите ігри? Отже, прекрасно! Зараз ми з вами помандруємо в країну Ігор та розваг. (Діти летять під супровід музики.)
        - Знаєте, у нас невеличкі неприємності! Ми не можемо приземлитися в цій Країні . Королева цієї країни дозволить нам приземлитися лише тоді коли ми прочитаємо ось ці слова.(Слайд №9 і №10)
         -Дякую, ви гарно читали!Але королева дуже вимоглива і просить,щоб ви визначили в якому складі знаходиться буква Е.(Слайд№11)
1.Гра «Забери склад, створи нове слово» (Слайд №12 і 13)
         -Королева задоволена вашою старанністю і пропонує вам пограти в ігри.
2.Гра «Впіймай букву». (Слайд №14)
VII. Підсумок. Метод «Рюкзак».
-         От і закінчилася наша подорож. Нам пора вирушати рідну школу. А ви знаєте, що коли ми вирушаємо в дорогу , то беремо з собою рюкзак. А які знання ви положите до свого рюкзака?                                        (Вчитель проносить через весь клас рюкзак, а діти торкаючись його розповідають, що цікавого вони дізналися на уроці.)
-         Діти, а чи справдилися ваші очікування щодо нашого уроку?

Урок критичного мислення з природознавства в 4 класі

Тема. Збережемо природу разом.
Мета: узагальнити та розширити знання дітей про використання людиною природних багатств Землі, причини забруднення природи на нашій планеті; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти планету для нащадків.
Обладнання: карта півкуль, фотографії або малюнки на тему «Планета Земля в небезпеці – захистимо її», відеоматеріали.

                                              
                                                                  Епіграф уроку:
                                                         Світ прекрасний навколо тебе –
                                                         Сонце ясне і синє небо,
                                                         Птахи і звірі, гори і ріки –
                                                         Нехай він буде таким навіки!
                                                         Нехай людина добро приносить,                                                             Бо світ навколо любові просить.
                                                                                     Алла Потапова
                                      Хід уроку                               
І. Організація класу до уроку.
         Добрий день, сонце золоте!
         Добрий день, небо голубе!
         Добрий день, усі люди!
         Добрий день, мої друзі!
а) Розминка «Я люблю природу, тому що…».
- Дякую всім за привітання. А зараз давайте трошки налаштуємося на тему нашого уроку і проведемо розминку, яку розпочнемо словами « Я люблю природу, тому що … ». (Наприклад: Я люблю природу , тому що ніколи не рву багато квітів).
б) Підсумки фенологічних спостережень.
Синоптик. Синоптики повідомляють:температура повітря сьогодні + 6 С, вітер північно-західний, хмарно з проясненням. Запишіть все це в зошити.
   А щоб урок пройшов приємно і приніс вам задоволення, подаруйте один одному усмішку, а на вушко скажіть приємний комплімент.
   Хай сонечко дарує вам своє тепло і світло. Попутного вам вітру!
ІІ Повідомлення теми та мети уроку. Складання передбачення.
   -Сьогодні ми проведемо з вами незвичайний урок.
         Не урок, а справжнє свято , бо полинем у світи.
         Мандруватимем завзято, юний друже я і ти.
         На уроці будь уважним, добре думай, не спіши!
         Знай, що вчитись завжди важко, легше буде у житті.
Девізом нашого уроку будуть такі слова:
«Твори добро, бо ти людина!»

Розшифруйте тему нашого уроку:
Морежезбе  дуропри млізе  омраз

Прочитайте ключові слова: природа, охорона, Червона книга, заповідники, заказники. 
-         Отже, прочитавши епіграф  та ключові слова  передбачення, про що ми будемо говорити на уроці, що вивчатимемо.
ІІІ. Робота над новим матеріалом.
 а) Методика «Вільне письмо»
 - Перш ніж вивчати новий матеріал, я пропоную вам згадати все, що ви знаєте
про охорону природи. Запишіть свої думки. Важливо записати все, що спаде вам на думку. Немає значення, чи правильно те, що записано чи ні. Важливо записати якомога більше. Думаючи про те, що знаєте.
(Обговорення написаного дітьми).
б) Робота з підручником с. Читання статті «» з використанням системи позначок «Поміч».
- Діти, візьміть олівчики в руки і самостійно опрацюйте статтю. На полях тексту зробіть позначки:
+ - це я знаю;
  цього не знаю;
?- про це хотів би дізнатися більше.
- Пам’ятайте: потрібно зробити не більше 1-2 позначки на абзац.
в) Обговорення прочитаного тексту з опорою на позначки:
- Які ваші знання підтвердились в тексті?
- Які нові знання ви отримали?
- А про що ще ви більше хотіли б дізнатися?
г) Перегляд відеофільму про охорону та збереження природи в світі та в Україні.
Фізкультхвилинка
                  Ми мандруєм, ми мандруєм Україною крокуєм.
                  Ось побачили Карпати. Як вершину нам дістати?
                  Заглядаємо в озерця -  не торкнутися нам дна.
                  Так ми довго, довго йшли доки в Крим ми не прийшли.       
ІV. Узагальнення та систематизація знань. Рефлексія.
а) Робота в групах. Метод «Кошик».
-Зараз я  роздам кожній групі листки на яких намальовані кошики. Я пропоную вам написати всі заходи,які робить людина, щоб зберегти  навколишнє середовище. Постарайтеся заповнити кошик доверху своїми знаннями.
(Коли один з учнів читає написане, учні викреслюють назви, які повторюються в записах. Переможцем буде та група, яка найбільше запише термінів, тобто в кого найбільш місткий кошик для знань)
б) Хвилинка уяви.
- Уявіть собі, що станеться з довкіллям, якщо люди перестануть охороняти природу? Яке майбутнє її чекає?
(Діти роблять свої припущення).
в) Читання оповідання англійського фантаста Роджера Бейкера.

в) Екологічний суд над людиною. Методика «Дискусія».
- Здоров’я всієї планети й маленького куточка на ній, де ми живемо ,- у наших руках. Але в яких руках? Потрібен ліс – і ми його беремо правдами й неправдами. Потрібні гектари землі – й ми оремо все. Гинуть гаї, болітця , ліси. За плугом уже не ходять птахи – у землі не лишилось черв’яків. Усе нам потрібно від природи. Лише сама природа нікому не потрібна. Від кого нам її захищати? Від себе?
(Клас ділиться на 2 групи «Судді» та «Захисники»).
Вчитель: Встати ! Іде екологічний суд ! Засуджується людина, яка завдала дуже багато шкоди планеті Земля.



                       Судді
                    Захисники
1.
Людина забруднює повітря заводами, фабриками та іншими підприємствами.
На підприємствах встановлюються очисні фільтри.
2.
Безжалісно знищує рослини та тварини.
Видано Червону книгу України.
3.
Забруднює навколишнє середовище сміттям.
Створює сміттєпереробні підприємства.
4.
Забруднює водойми , не економить воду.
Встановлюються лічильники води, прийнято Закон України про охорону водойм. Нафтозбирачі при аваріях очищають моря від нафти. 
5.
Задовольняє лише свої потреби, не задумуючись про наслідки.
Відкриваються національні парки,пам’ятки природи, заказники, заповідники.

Вирок людині:    Все на землі, все треба берегти:
                            І птаха й звіра і оту травинку.
                            Не чванься ти, що цар природи ти,
                            Бо врешті, ти – лише її частинка.

                            Так, частка -  невелика і залежна,
Цю істину сприймай беззастережно.
                            Якщо береш, то треба віддавати,
                            Коли й надалі хочеш працювати.
-         Діти, а як ви ставитеся до природи?
-          
Учениця:    Скрізь рослини і тварини зустрічають радо нас.
             Нам простори України, як один зелений клас,
             Ми живого не образим, ми живому, як брати.
Прокладаємо в природі ми стежину доброти.
V. Підсумок уроку.
- Природа України чудова. Та якби люди не нищили її, вона була б кращою. Ми ж маємо дбати про неї і молити Господа, щоб він почув наш щирий голос!
(Діти запалюють свічки і промовляють молитву).
                   Боже, хай воля твоя допоможе
                   Нам мудрими й добрими стати.
Землиці дар зберегти –
Барвисте й ошатне вбрання,
Не йти по землі навмання,
А бачити кожну стеблину,
у серці нести Україну   
VI. Домашнє завдання.
3.     Опрацювати статті с., вміти ставити питання до тексту.
4.     Написати твір-есе «Чому плаче планета Земля?»




Комментариев нет:

Отправить комментарий